piątek, 21 maja 2010

Konspekt: Lądowanie wojsk alianckich w Normandii

Temat: Lądowanie wojsk alianckich w Normandii.
I. Cele ogólne:
- uczeń zna przebieg alianckiego desantu w Normandii w „Dniu D”
- uczeń rozumie znaczenie operacji Overlord dla losów II wojny światowej
II. Cele szczegółowe:
W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń:
- zna cele i przebieg operacji Overlord
- potrafi wskazać na mapie Normandię i plaże na których doszło do desantu
- zna nowinki techniczne jakie zastosowano w tej operacji
- potrafi wymienić choć kilka rodzai broni używanych przez aliantów i Niemców
- potrafi scharakteryzować Shermana i niemieckiego PzKpfw VI (Tygrysa) pod kątem szans w konfrontacji tych pojazdów ze sobą
- dostrzega znaczenie wkroczenia aliantów do Francji dla losów wojny
- widzi wpływ szyfrantów i konspiratorów na sukces operacji Overlord
Metody dydaktyczne: pogadanka, praca z komputerem i Internetem, opis słowny, prezentacja multimedialna

I. Czynności organizacyjno-porządkowe.

Przywitanie z uczniami.

Sprawdzenie obecności.

II. Uświadomienie celów lekcji, podanie i objaśnienie tematu.

Włączenie filmu zawierającego przemówienie prezydenta Eisenhowera i zdjęcia lotnicze pokazujące Normandie i desant na plaże.

Pytanie do klasy co przedstawia film i o czym mówi prezydent.

III. Opracowanie nowego tematu.

Omówienie roli włączenie się Stanów Zjednoczonych do wojny i wpływu tej decyzji na dalsze losy wojny.

Włączenie filmu przedstawiającego desant na plaże Normandii oraz lotniczy 101 dywizji powietrzno desantowej.

Omówienie celów bojowych operacji oraz pierwszych działań w północnej Francji posiłkując się mapami wyświetlanymi przez rzutnik, opisem dnia D i zdjęciami sytuacyjnymi.

Włączenie filmu przedstawiającego wyposażenie armii amerykańskiej i niemieckiej. Powiedzenie kilku słów o broni jaką dysponowały obie siły konfliktu. Posiłkowanie się przy tym zdjęciami broni.

Obejrzenie filmu przedstawiającego shermany i „tygrysy” oraz innowacje w nich stosowane.

Rozmowa na temat czynników jakie spowodowały tak wielki sukces operacji.

Wspomnienie o fałszowaniu co do domniemanego miejsca ataku.

Odczytanie artykułu z Onetu dotyczącego grupy konspiracyjnej ze Stanów Zjednoczonych.

IV. Rekapitulacja pierwotna.

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.

Po skończonej rekapitulacji pożegnanie się z klasą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz